google analytics

Reklamy w Internecie różnią się nieco od reklamy w gazecie czy telewizji. W Internecie dzięki narzędziom takim jak Google Analytics jesteśmy w stanie zmierzyć efekty reklam i badać zachowania użytkowników. Decydując się na billboard przy autostradzie nie wiemy, jaki efekt on przyniósł i ilu klientów dzięki niemu zdecydowało się na twoje produkty czy usługi.

Google Analytics to darmowe narzędzie służące do monitorowania zachowania użytkowników na twojej stronie internetowej. Stworzone zostało w taki sposób, aby poruszanie po nim było intuicyjne, a korzystać z niego mógł każdy. Nie musisz, więc znać się na reklamie. Nawet osoby zlecające usługi marketingowe zewnętrznym firmom zachęcam do korzystania z tego narzędzia.

Oczywiście Google Analytics ma wiele zaawansowanych funkcji, które wykorzystują profesjonaliści, aby wyciągać precyzyjne wnioski, które pozwalają na optymalizację wydatków na reklamę.

Jakie informacje mogę otrzymać z Google Analytics?

Właściwie chyba wszystko! Zaczynając od ilości użytkowników, sesji, średniego czasu trwania wizyty, współczynnika odrzuceń, źródeł odwiedzin strony, danych geograficznych i demograficznych odwiedzających, ich zainteresowań i wiele więcej.
Jedyne chyba, czego nie możemy dowiedzieć się z tego narzędzia to dane osobowe konkretnego użytkownika. Tutaj blokuje nas prawo i z punktu widzenia marketingowca chciałabym, aby te dane również były zbierane. Z własnej perspektywy jednak dobrze, że są tu ograniczenia. Niemniej jednak możemy sprawdzić, co dany użytkownik przeglądał i jak zachowywał się na stronie.

Mi osobiście w Google Analytics brakuje jeszcze tzw. mapy ciepła, aby jeszcze dokładniej optymalizować samą stronę, ale z pomocą przychodzą inne narzędzia, które mają taką możliwość.

Jeśli posiadasz sklep internetowy

Dla sklepów internetowych dodatkowo dowiemy się, jakie źródła generują, jakie przychody. Jeśli więc reklamujesz swój sklep internetowy na podstawie zebranych danych możesz sprawdzić skuteczność konkretnych reklam i zwiększać wydatki na te, które przynoszą największy zwrot. Łącząc Google Analytics z Google Adwords dodatkowo możesz przeglądać dane dotyczące każdej kampanii, wydatków i zachowania użytkowników z konkretnej reklamy.

Google Analytics posiada również bardzo interesującą funkcję dla e-commerce, która to pozwala między innymi na monitorowanie skuteczności danych produktów czy zachowań zakupowych. To właśnie dzięki niej mamy informację o użytkownikach, którzy porzucają koszyki lub rezygnują z realizacji transakcji. Wiemy również, w którym kroku zrezygnowali z zakupów.
Są to bardzo cenne informacje, które możemy wykorzystać w celu optymalizacji samej strony internetowej i procesu zakupowego.

Jeśli więc jeszcze nie korzystasz z Google Analytics nie masz, na co czekać! Skonfiguruj je na swojej stronie i zacznij zbierać dane. Nawet, jeśli teraz ich nie potrzebujesz to z pewnością będziesz potrzebował ich później! Zebrane dane pomogą w wybraniu odpowiedniej grupy odbiorców Twoich usług czy produktów.

Oczywiście nie poruszyłem tutaj wszystkich funkcji Google Analytics. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na jego temat jest kilka książek dostępnych na rynku, natomiast należy pamiętać, że narzędzie jest stale rozwijane. Napisanie książki, jej wydanie zajmuje trochę czasu. Książka może nie być więc aktualna. Myślę, że najlepsze będzie jego skonfigurowanie i rozpoczęcie korzystania.

Ja w kolejnych artykułach będę stopniowo omawiał jego funkcjonalności i pokazywał ich zastosowanie w optymalizacji reklam.

Autor: Damian Węglarz

Od ponad 6 lat zajmuje się marketingiem Internetowym. Posiadam Certyfikat Partnera Google, ale w działaniach marketingowych nie skupiam się wyłącznie na Google. Do skutecznej reklamy firm wykorzystuje różne narzędzia i źródła. Staram się je łączyć, aby osiągać jeszcze lepsze efekty.