Marketing Automation

Mówi się, że aby osiągać duże zyski i rozwijać firmę powinno się być o krok przed konkurencją. Powinno się zwracać szczególną uwagę na bardzo wysoką jakość oraz najwyższy poziom obsługi klienta. Dlatego właśnie warto zdecydować się na wdrożenie Marketing Automation w swojej firmie.

Czym jest Marketing Automation?

Jeśli prowadzisz firmę z pewnością korzystasz z jakiegoś rodzaju reklamy. Może to być facebook, reklamy google, marketing szeptany lub inne źródła pozyskiwania potencjalnych klientów na stronę internetową. Marketing Automation nie zastąpi tych źródeł, ale wspomoże w utrzymaniu relacji z użytkownikami.
Marketing Automation to prowadzenie działań z zastosowaniem odpowiedniego oprogramowania mającego na celu usprawnienie procesów sprzedażowych. Jest ono głównie skoncentrowane na użytkownikach, którzy odwiedzają naszą stronę czy sklep internetowy. Dzięki śledzeniu zachowania użytkowników możemy nawiązać z nim bezpośredni kontakt i dotrzeć do nich z właściwą ofertą w odpowiednim czasie.
Marketing Automation otwiera nowe możliwości kontaktu i budowania relacji.
A to wszystko odbywa się automatycznie! Dzięki temu możemy zadbać o każdego użytkownika oddzielnie i zwiększyć jakość jego obsługi. Od nas wymaga to jedynie ustawienia odpowiednich scenariuszy.

Jak mogę wykorzystać to narzędzie w swojej firmie?

E-commerce:

Marketing Automation najlepiej sprawdza się w e-commerce. Dzięki możliwości monitorowania wszystkich danych takich jak: informacji o przeglądanych produktach, porzuconych koszykach oraz zakupach, możemy docierać do osób zainteresowanych w odpowiednim czasie, w odpowiedni sposób i skutecznie mierzyć efekty naszych działań.
Weźmy sklep zoologiczny, który powinien być dobrym przykładem zastosowania Marketing Automation. Mamy użytkownika który przegląda zabawki dla kotów. Dodaje produkt do koszyka ale nie finalizuje zakupów. Dzięki Marketing Automation system automatycznie wyślę do niego informację (o godzinie w której wykazuje on największą aktywność) z produktami, które były w koszyku. W mailu zasugeruje również najpopularniejsze zabawki dla kotów które mogłyby go zainteresować. Jeśli użytkownik w dalszym ciągu nie dokończy transakcji, system po 2 dniach wyśle kod rabatowy na darmową przesyłkę.
Poza tą aktywnością klient otrzyma mail dotyczący firmy i produktów dla kotów.
Wszystko to ma na celu obniżenie współczynnika porzuconych koszyków oraz budowania relacji z klientem.

To oczywiście tylko jeden z przykładów. Scenariusz ogranicza wyłącznie nasza wyobraźnia.

Firma usługowa:

Jeśli prowadzisz firmę usługową, Marketing Automation również może znaleźć w niej zastosowanie. Tutaj niezbędne będzie wykorzystanie scoringu, czyli nadawanie użytkownikom odpowiedniej punktacji za wykonane działania oraz odpowiednie ich tagowanie. Dzięki temu podzielimy użytkowników na bardziej i mniej zainteresowanych ofertą.
Dzięki monitorowaniu zachowania i tagowaniu będziemy wiedzieć jaką usługą interesuje się klient oraz otrzymamy informację, kiedy warto się z nim skontaktować drogą mailową lub telefoniczną.
Wysyłka mailingu może posłużyć w tym wypadku do budowy świadomości klienta o naszej firmie i usługach. Możemy w mailach umieszczać ciekawe porady i artykuły, aby w odpowiednim momencie skontaktować się z klientem.
W takim wypadku marketingowiec może otrzymywać informację z jakim użytkownikiem powinien się skontaktować np. wykorzystując do tego celu czat na stronie.

Czy tylko dla dużych firm?

Często spotykam się z tym pytaniem. Klienci kojarzą tego typu rozwiązania z dużymi kosztami. Marketing Automation to dość młoda forma marketingu. Istnieje od kilku lat i rzeczywiście na początku była skierowana do dużych firm, korporacji, a mała firma nie mogła pozwolić sobie na taki wydatek.
To się zmieniło. Obecnie Marketing Automation to wydatek kilkuset złotych miesięcznie, a dokładny koszt jest zazwyczaj uzależniony od wielkości bazy mailingowej. Jeżeli mamy małą bazę lub dopiero rozpoczynamy jej tworzenie to jest to koszt około 300 zł miesięcznie. Jak za narzędzie z takimi możliwościami jest to naprawdę mała kwota.

Kiedy wdrożyć Marketing Automation?

Ja osobiście sugeruje wdrożenie Marketing Automation do już działających sklepów internetowych. Takich, które są odwiedzane przez potencjalnych klientów. Bez ruchu na stronie Marketing Automation może się nie sprawdzić.
Wszystko natomiast zależy od budżetów jakimi dysponujemy. Niejednokrotnie wdrażaliśmy to rozwiązanie dla nowo powstających sklepów internetowych i również się ono sprawdziło. W takim wypadku należy podkreślić, że budżet był też na inne reklamy jak Adwords czy facebook, a Marketing Automation służył od początku do utrzymania relacji z potencjalnym klientem.

Jeśli zainteresowało Cię to narzędzie napisz do nas! Podpowiemy jak wdrożyć je na twojej stronie oraz umówimy indywidualne spotkanie, aby jeszcze dokładniej zaprezentować jego możliwości.

Autor: Damian Węglarz

Od ponad 6 lat zajmuje się marketingiem Internetowym. Posiadam Certyfikat Partnera Google, ale w działaniach marketingowych nie skupiam się wyłącznie na Google. Do skutecznej reklamy firm wykorzystuje różne narzędzia i źródła. Staram się je łączyć, aby osiągać jeszcze lepsze efekty.