reklamy produktowe

Adwords nie powinien nam kojarzyć się wyłącznie z reklamami tekstowymi. Bardzo dobre efekty sprzedażowe osiągają również reklamy produktowe. Użytkownik przed kliknięciem w reklamę widzi już cenę i zdjęcie produktu. Możemy więc optymistycznie założyć że wchodząc w naszą reklamę wie czego szuka.

Jeśli jeszcze nie wiesz czym są reklamy Adwords wyjaśniałem ten temat w tym artykule.

reklama produktowa

Reklamy produktowe – Konfiguracja

Aby uruchomić reklamy produktowe w Adwords musimy na początek założyć konto w Merchant Center. Jest to narzędzie, które będzie odpowiadało za przesyłanie plików produktowych i ich diagnostykę. Rejestracja jest bardzo prosta. Sugeruje konto zakładać na ten sam adres e-mail co konto Adwords.

Następnym krokiem będzie dodanie pliku z naszymi produktami. Najczęściej spotykam się z plikami XML, które generowane są przez sklepy internetowe. Dzięki takiemu rozwiązaniu po dodaniu dodaniu nowych produktów, reklamy pojawią się automatycznie.

Aby dodać plik danych wystarczy wejść w zakładkę Produkty -> Pliki danych a następnie kliknąć na “+” z niebieskim tłem i postępować zgodnie z wskazówkami.

Gdy już prześlemy plik z naszymi produktami możemy utworzyć nową Kampanię w Google Adwords “Zakupy Google”. Gdy klikniemy na ten typ kampanii pojawi nam się boks “Produkty” gdzie powinieneś zobaczyć swoje konto Merchant Center. Wybierz je i postępuj zgodnie ze wskazówkami.

Gdy już zakończysz konfigurację kampanii sugeruję, aby w zakładce “Grupy produktów” podzielić produkty po identyfikatorze. Da nam to możliwość ustalania max. cpc dla konkretnych produktów, czy wykluczanie tych mało opłacalnych do reklamowania.

Gdy skonfigurowałeś już kampanie twoje produkty po pozytywnej weryfikacji zaczną być wyświetlane. Wiele razy spotkałem się z blokowaniem produktów przez Google. Jeśli tak się stanie u Ciebie powinieneś wejść w odrzucony produkt w Merchant Center i sprawdzić powód jego odrzucenia. Mogą to być błędy na stronie, czy substancje niedozwolone w składzie produktu.

Słowa kluczowe a reklamy produktowe

W reklamach produktowych nie ustalamy słów kluczowych. Google samo je dobiera na podstawie tytułów i opisów produktów. Warto więc zadbać aby tytuły produktów zawierały również ważne słowa kluczowe.
Jeśli nie możemy wskazać konkretnych słów kluczowych należy zadbać o odpowiednie wykluczające słowa kluczowe! Już na samym początku możesz dodać wykluczające słowa kluczowe, które wpadną Ci do głowy. Przykładowo gdy sprzedajesz produkty dla zwierząt do wykluczających słów kluczowych możesz dodać: ludzi, dzieci itd. Z czasem wykorzystując zakładkę “wyszukiwane hasła” będziesz mógł wykluczać kolejne słowa o których z pewnością nawet byś nie pomyślał 😉

Podstawowa optymalizacja reklamy produktowej PLA

W przypadku reklamy produktowej warto już na samym początku zoptymalizować kilka rzeczy. Zazwyczaj przy optymalizacji kieruję się budżetem jaki mamy na reklamę. Jeśli na reklamę planujesz przeznaczyć 2 tys. zł miesięcznie to raczej nie warto skupiać się na całej Polsce a jedynie jej rejonach. Możesz to sobie łatwo policzyć:
2 tys. zł daje nam dzienny budżet do wydania około 67 zł. Mamy 16 województw co daje nam około 4,16 zł dziennie na województwo! Można założyć, że będzie to kilka do kilkunastu wejść na twoją stronę. Przy takim budżecie powinieneś zawęzić obszar reklamy i zacząć np. od miast, regionów które generowały dotychczas największą sprzedaż na twoim sklepie internetowym.

Optymalizacja pod urządzenia

Możesz też zastosować zmniejszenie stawek w zależności od urządzenia. Powinieneś dysponować danymi z jakich urządzeń użytkownicy dokonują zakupów na twoim sklepie internetowym. Na podstawie mojego doświadczenia i reklamy produktowej, często ograniczam stawki dla urządzeń mobilnych. Często użytkownicy telefonów tylko przeglądają produkty, a nie dokonują zakupów. Wszystko natomiast zależy od twojego sklepu, czy produktów jakie sprzedajesz.

W reklamach produktowych brakuje mi jednak danych demograficznych! Z danych demograficznych możemy korzystać w kampaniach w sieci wyszukiwania AdWords, sieci reklamowej oraz w kampaniach wideo. Myślę natomiast, że niedługo Google dane demograficzne wprowadzi również w reklamach produktowych.

Grupy odbiorców pomogą zwiększyć efekty reklam produktowych.

Kolejną ważną optymalizacją jaką możemy zastosować jest dodanie grup odbiorców do obserwacji. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy ustalać wyższe stawki dla osób, które dokonały już kiedyś zakupu w naszym sklepie internetowym. Mogą to też być osoby, które były już na naszej stronie, porzuciły koszyk, nie dokończyły zakupów lub inni, w zależności jakie grupy odbiorców utworzymy. Takie osoby częściej decydują się na zakupy niż nowy użytkownik. Musimy natomiast pamiętać o wymaganiach co do wielkości grupy. W przypadku wyszukiwarki wielkość grupy musi wynosić minimum 1000 odbiorców.

Autor: Damian Węglarz

Od ponad 6 lat zajmuje się marketingiem Internetowym. Posiadam Certyfikat Partnera Google, ale w działaniach marketingowych nie skupiam się wyłącznie na Google. Do skutecznej reklamy firm wykorzystuje różne narzędzia i źródła. Staram się je łączyć, aby osiągać jeszcze lepsze efekty.